2012. október 1., hétfő

Egy hajó halála – Bontják a Szőke Tiszát

Elérkezett az, ami elkerülhetetlennek látszott, de sokan még bíztak az ellenkezőjében. Miután a Szőke Tisza Hajó Nonprofit Kft. felszámolása során eladásra hirdették meg a tápéi jachtkikötőben elsüllyedt Szőke Tisza hajót és a – már megszűnt – Kulturális Örökségvédelmi Hivatalon (KÖH) keresztül az állam nem élt az elővásárlás jogával, a nyertes a múlt héten kifizette a vételárat és nekikezdett gőzös bontásának.

A hajó kálváriája új fejezethez, az elkerülhetetlen véghez érkezett: napok óta bontják a hajót. A KÖH egy határozatban megjelölte azokat a részeket, melyeket mindenképpen szakszerűen kell a hajóból kiszerelni és megfelelő helyen kell a továbbiakban tárolni.

Először a lágy részek

A helyszínen járva azt tapasztaltuk, hogy a hajó fém részeihez még nem nyúltak, csak az erősen elhasználódott, korhad fa borítástól szabadítják meg a Szőke Tisza fedélzetét. A hátsó alsó fedélzet már teljesen nyitott, a burkolatot eltávolították, a partra vitték, ahonnan folyamatosan elszállítják. Információink szerint korábban a Szőke Tisza ügyével említett Zoltán Gőzös Alapítványnak egyelőre semmiféle köze nincs a hajóhoz, így – miután telefonon felkerestük – képviselőjük sem tudott érdemben nyilatkozni a bontásról.

A további fejleményekről a lehetőségek szerint megpróbálunk beszámolni.

A következő részben: Mi marad meg a gőzhajóból a bontás után? – olvassa el mit tartott védelemre érdemesnek a KÖH